Skupina Organizační kultura a kompetence

Výzkumná skupina garantuje především předměty související s řízením lidských zdrojů a rovněž garantuje v České republice ojedinělý bakalářský studijní program ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a také řadu předmětů dalších bakalářských a navazujících magisterských programů v prezenční a kombinované formě v oblastech personálního managementu, podnikatelské etiky a CSR, aplikované psychologie a předmětů v oblastí rozvoje manažerských dovedností, organizační kultury, interkulturního managementu, vzdělávání a rozvoje zaměstnanců a dalších oblastech, které se týkají rozvoje lidí a jejich kompetencí. Vybrané předměty jsou vyučovány rovněž v anglickém jazyce, a to jak pro české, tak i zahraniční studenty v rámci programu Erasmus.
Skupina garantuje žádaný studijní program celoživotního vzdělávání STUDIUM PEDAGOGIKY PRO UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ, PRAKTICKÉHO VYUČOVÁNÍ A ODBORNÉHO VÝCVIKU, jehož cílem rozvoj kompetencí v oblasti pedagogiky a psychologie, které jsou požadovány u učitelů odborných předmětů.

Výzkum skupiny je zaměřen na současnou vysokou poptávku po efektivních a inovativních  metodách řízení a rozvoje lidských zdrojů a organizační kultury reagujících jak na změny na pracovních trzích, tak i na posilování mezinárodní konkurence i rozdílné potřeby jednotlivých typů podniků (zejména dle velikostních kategorií a oborového zaměření) a rovněž potřebu adaptace řízení a rozvoje lidských zdrojů na pandemickou/postpandemickou situaci.

Konkrétními řešenými tématy jsou:

Nové trendy v HR:

  • efektivita podnikového vzdělávání (obsah, motivace, metody a formy, hodnocení)
  • inovativní a efektivní formy práce a její organizace (e-working, plánování práce)
  • zaměstnávání znevýhodněných skupin pracovníků
  • personální diagnostika

Etické řízení a společenská odpovědnost podniku

  • implementace CSR v MSP, reporting CSR v segmentu MSP
  • tvorba, implementace a účinnost etického kodexu
Výzkumný směr: Efektivní a inovativní metody řízení a rozvoje lidských zdrojů a organizační kultury s orientací na nové trendy v HR, etické řízení a společenskou odpovědnost podniku.

 

Vedoucí skupiny: doc. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc.

 

 Organizační zabezpečení skupiny

  • Řízení lidských zdrojů
  • Komunikační dovednosti
  • Manažerské dovednosti pro řízení lidských zdrojů
  • Psychologie práce a psychologie řízení
  • HR Marketing
  • Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců
  • Podnikatelská etika a CSR
  • Organizační kultura
  • Interkulturní management
  • Psychologie osobnosti
  • Personální agenda a dokumentace
  • Motivace a odměňování zaměstnanců
  • Případové studie v personalistice
  • Odborná praxe
  • Personální management
  • Společenská odpovědnost
  • Time management
  • Společenská odpovědnost podniku
  • Společenská odpovědnost a etika (Social responsibility and ethics)
  • Psychologie
  • Společenská odpovědnost a etika podnikání
  • Řízení lidských zdrojů – pro magisterské studium
  • Business Ethics
  • Personnel management
  • Podnikatelská etika
  • Psychologicko-podnikatelské kompetence
  • Etika a filozofie podnikatelského prostředí
  • Podniková sociologie
  • Intercultural Management
  • Corporate social responsibility

  • Department of Leadership and Management, Hungarian Agrar and Lifesciences University, Gödöllő (Maďarsko)
  • Department of Strategic HRM Wroclaw, University of Economics, Wroclaw (Polsko)
  • Faculty of Economics and Business Administration, Babes-Bolyai University Cluj-Napoca (Rumunsko)
  • Department of International Management Johannes Kepler University Linz (Rakousko)
  • Austria Economics and Social Sciences, University of Graz (Austria)
  • Faculty of Economics, Subotica, University of Novi Sad (Srbsko)
  • College of Business and Technology and Foundation Professor at Eastern Kentucky University (USA)
  • University of Applied Sciences for Management and Communication (Rakousko),
  • Szent István University Management and HR Research Centre  and National  Public University (Maďarsko)
  • University of Technology, Kaunas (Litva)
  • Czestochowa University of Technology and Economic University Cracow (Polsko)
  • J. Selye University (Slovensko)
  • Univerzita A. Dubčeka v Trenčíně (Slovensko)
  • Istrian University of Applied Sciences in Pula (Chorvatsko)
  • Jihočeská hospodářská komora
  • Jihočeská společnost pro rozvoj lidských zdrojů

  • Společensky odpovědné chování – implementace postupů na venek i uvnitř podniku.
  • Personální diagnostika.
  • Stínování pracovních činnosti a navržení opatření za účelem zefektivnění.
  • Implementace metody samo plánování směn.
  • Nastavení procesů náboru, komunikace, adaptace zaměstnanců, motivace, mediace. Kurzy komunikačních dovedností.
  • Zavádění/širší využití  E-workingu v MSP v sektoru služeb
    I. Firma nemá dosud implementován Eworking
  • Cílová skupina: firmy v sektoru služeb s 3–249 zaměstnanci.
  • Cílem projektu je implementace e-workingu jakožto inovace forem práce za účelem zvýšení efektivity a konkurenceschopnosti podniku a úspory nákladů, dále udržení „talentů“, popř. získání nových kvalitních pracovníků.
  • Analýza možností, tvorba „manuálu“ pro implementaci e-workingu, tvorba školících materiálů a realizace proškolení.

II. Firma má částečně zaveden e-working

    • Cílem projektu je zvýšení efektivity e-workingu jakožto inovace forem práce za účelem zvýšení konkurenční výhody podniku na trhu práce, další rozvoj e-workingu v podniku, úspora nákladů.
    • Cílová skupina: firmy v sektoru služeb, 3–249 zaměstnaci.
    • Analýza stávající situace, tvorba manuálu pro zkvalitnění e-workingu, tvorba školících materiálů a realizace proškolení.

 

  • Návrh a implementace etického kodexu v podniku, popř. revize stávajícího etického kodexu

I. Firma nemá dosud implementován etický kodex

    • Cílem je navržení, vypracování a implementace etického kodexu podniku jakožto procesní inovace ve firmě za účelem zlepšení konkurenceschopnosti podniku a jeho trvale udržitelného podnikání
    • Cílová skupina: firmy  s 3–249 zaměstnanci
    • Analýza situace, návrh a implementace etického kodexu, nastavení mechanizmů kontroly efektivity.

II. Firma má etický kodex, avšak má potřebu jeho revize

    • Cílem je zvýšení efektivity etického kodexu za účelem zvýšení konkurenční výhody podniku na trhu práce, úspora nákladů.
    • Cílová skupina: firmy s 3–249 zaměstnanci.
    • Analýza stávající situace a stávajícího EK, revize dokumentu, tvorba školících materiálů a realizace proškolení.

  • Interní výzkumná soutěž VŠTE:
    Současné trendy v oblasti řízení lidských zdrojů
  • TA ČR Doprava 2022+:
    Metodika pro firemní a školní plány mobility CK03000135. Cílem projektu je zpracování certifikovaných metodik pro firemní a školní plány mobilit, které bude možné implementovat do procesu tvorby plánů udržitelné městské mobility (PUMM). Takto koncipované metodiky se stanou praktickým návodem postupu při řešení jedné z limitujících problematik rozvoje a udržitelnosti městských aglomerací, jakou firemní a školní mobilita nesporně je. Součástí řešení projektu je projekce přímých analytických nástrojů implementovaných do metodik, které mohou cílové skupiny využít pro řešení dopravní politiky v relaci obec-školská zařízení a obec-ekonomické subjekty s cílem zvyšovat udržitelnost v městské mobilitě. Navržené metodiky budou akcentovat socio-ekonomické, urbanistické, environmentální a další faktory vytvářející reálnou základnu pro udržitelný rozvoj měst.
  • Cíl EÚS Česká republika – svobodný stát Bavorsko:
    Podpora moderních trendů ve výuce s ohledem na Best practice/ Unterstützung moderner Trends im Unterricht in Bezug auf Best Practices – č. 261

  • Personální controlling jako nástroj analýzy, hodnocení a zlepšení rozvoje zaměstnanců
    Myšlenka projektu
    Projekt je zaměřen jak u nás, tak i ve světě na málo zkoumanou problematiku, kterou je efektivita podnikového vzdělávání, její analýzu, hodnocení a navržení způsobů jejího zvýšení. Na základě výsledků projektu budou firmám odkryty možnosti, na základě kterých lze zvýšit efektivitu firemního vzdělávání a tím i efektivitu vynaložených finančních prostředků.

Cíl projektu
Cílem projektu je aplikace principů personálního controllingu do oblasti firemního vzdělávání jakožto účinného nástroje ke zvyšování jeho efektivity.

Přínosy pro podnik
Zvýšení efektivity vzdělávání a managementu znalostí, zlepšení organizační kultury, motivace a angažovanosti zaměstnanců, zvýšení atraktivity jakožto zaměstnavatel, aj.

  • Implementace prvků etického řízení a CSR  v podniku (MSP)
    Myšlenka projektu
    Především ve velkých podnicích je koncept etického řízení v podobě etického programu a koncept CSR již poměrně běžný. V sektoru MSP tomu tak dosud není a povědomí o těchto konceptech je dosud velmi nízké nebo dokonce žádné. A to i přesto, že se jedná o oblast, která má do budoucna velký potenciál z hlediska přínosů pro podnik i z hlediska udržitelného podnikání. Důvodem je legislativní tlak na podniky ze strany EU. Nová evropská směrnice Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) nahradí směrnici o nefinančním reportingu (NFRD) 2014/95/EU. CSRD zahrne 49 000 společností po celé Evropě oproti 11 000, které reportovaly v souladu s NFRD. V České republice počet firem vzroste z 25 na 1500. Očekává se, že společnosti budou poprvé vykazovat data v roce 2024 ve zprávách za rok 2023. Veřejně obchodované MSP (malé a střední podniky) budou mít 3 roky navíc, než se budou muset zapojit.

Cílem projektu
Cílem je identifikovat, do jaké míry a jak účinně jsou aplikovány prvky etického řízení a společenské odpovědnosti (ekonomický, sociální a environmentální pilíř) v sektoru malých a středních podniků v ČR (včetně mikropodniků) a následně podpořit možnosti jejich hojnější a efektivnější implementace, a to prostřednictvím návrhu metodiky pro implementaci CSR a etického řízení a zároveň reportingového systému.

Přínosy pro podnik
Zvýšení image organizace, posílení věrohodnosti a transparentnosti, odlišení se a zviditelnění, lepší poznání potřeb stakeholderů a možnost rozvíjet kvalitnější spolupráci s nimi, budování reputace, posílení důvěry, možnost nových podnikatelských příležitostí v rámci místních partnerství., získání nových, sociálně a ekologicky citlivých zákazníků, větší spokojenost a věrnost zákazníků a z toho plynoucí dlouhodobé vazby.