Přejít na hlavní obsah

START:
8. 2. 2022

Zábavné vědecké pokusy přiblížily předškolákům fyzikální zákony

24. ledna 2022 měly děti z předškolní třídy mateřské školy VŠTE a děti z prvního ročníku základní školy zpestřený program vědeckými pokusy. Šlo o první ze série programů připravených Katedrou informatiky a přírodních věd VŠTE pro naše zvídavé žáky. Lednové pokusy se zaměřily na téma „voda“.

Hodinový program připravil Mgr. Tomáš Náhlík, Ph.D. společně s RNDr. Danou Smetanovou, Ph.D. Prvním impulzem k vytvoření programu pro děti byly pro doktora Náhlíka sady pokusů, které používá ve svých přednáškách fyziky v prvním ročníku vysoké školy. Princip pokusů se nemění, ale pro předškolní děti byl program přizpůsoben tak, aby udržel jejich pozornost, bavil je a jednoduše jim vysvětlil fyzikální zákony na názorných příkladech.

Na téma vody proběhly 2 série pokusů. „Vzhledem k tomu, že to bylo pro děti předškolního věku a pro prvňáčky, vymysleli jsme něco, co se jim bude líbit. Měli jsme nádobky s vodou a pár předmětů s rozdílnou velikostí a hustotou. Srovnávali jsme, jak které předměty plavou a neplavou – například dvojice, které jsou velké a malé, přičemž velký předmět plave a malý se potopí na základě rozdílné hustoty. Aby děti pochopily, že to není tak jednoduché. Kromě vody jsme si udělali solný roztok a zkoušeli jsme, co plave ve vodě a co v roztoku. Dětem se to moc líbilo, chtěly si pokusy zkoušet samy a doma prý také s rodiči chtěly pokusy opakovat,“ říká Tomáš Náhlík. „Dále jsme vyráběli „potápěče“ (upravená pipeta) a dali ho do PET lahve s vodou. Když se láhev stiskne, pipeta nasaje do sebe vodu a klesne ke dnu – to je princip ponorky a toho, jak se potápí ryby. Na takových jednoduchých pokusech jsme to dětem vysvětlovali.“

Zábavné vědecké pokusy přiblížily předškolákům fyzikální zákony Zábavné vědecké pokusy přiblížily předškolákům fyzikální zákony Zábavné vědecké pokusy přiblížily předškolákům fyzikální zákony

Dále proběhly pokusy na povrchové napětí s vodou a s jarem, kdy se kápnutím jaru mění povrchové napětí vody. Na kancelářské sponce bylo demonstrováno, jak se vodoměrka udrží na hladině. Také děti poznaly princip nenewtonovské kapaliny, která se někdy chová jako kapalina a někdy jako pevná látka. „Nakonec jsme zkoušeli chromatografii. Proužky z papírové utěrky jsme namočili do potravinářského barviva (červená, modrá a hnědá) a bylo vidět, jak to vzlíná nahoru (klasický princip chromatografie). Nejvýš vystoupá čistá voda, barva dosáhne o kus níž. Na hnědé barvě navíc bylo vidět, že je to složená barva, rozdělila se na barevné složky, kdy každá barevná složka vystoupala do jiné výšky. Bylo to pro děti zajímavé, viděly, z čeho se barvy skládají a že se to dá udělat i obráceně – rozdělit barvu na jednotlivé barvy,“ dodává Náhlík.

Na každý měsíc do konce školního roku má Katedra informatiky a přírodních věd VŠTE připravený program pokusů. V únoru je téma zvuk a elektřina, v březnu počasí, v dubnu Země, Slunce a obnovitelné zdroje, v květnu letectví, vesmír a kosmonautika, v červnu zajímavosti z matematiky a geometrie.

Zábavné vědecké pokusy přiblížily předškolákům fyzikální zákony Zábavné vědecké pokusy přiblížily předškolákům fyzikální zákony

Menu