Přejít na hlavní obsah

START:
1. 3. 2023

Středoškoláci z polytechniky budou využívat laboratoře VŠTE

Od září, kdy začne nový školní rok, se na českobudějovickou VŠTE přesune ze Střední školy polytechnické část výuky oboru Technologie a materiály ve stavebnictví. Středoškoláci tak předmět Materiálové zkušebnictví absolvují v moderních vysokoškolských laboratořích, kde jim budou k dispozici i experti z Katedry stavebnictví.

„Půjde o šest hodin týdně pro deset žáků, kteří tento výběrový obor studují. Čtyři hodiny stráví přímo v laboratořích při praktických cvičeních na přístrojích, dvě při teoretické výuce. Chceme tak kvalitně naplnit náš rámcový vzdělávací program,“ upřesňuje Luboš Kubát, ředitel Střední školy polytechnické v Českých Budějovicích.

Podle Vojtěcha Stehela, rektora VŠTE, jde o příklad spolupráce dvou typů veřejných škol, která podpoří technické vzdělávání v kraji. „Věřím, že sdílení našich moderních laboratorních kapacit je smysluplné a žádoucí nejen v době vysoké inflace a energetické krize, dopadající i na školství. Šli jsme do ní s dlouhodobou vizí a těšíme se na ní,“ uvedl docent Stehel.

Garant spolupráce Jiří Šál z Katedry stavebnictví VŠTE říká, že žáci si v materiálových laboratořích osvojí hlavně práci se stavebními materiály, zejména těmi kompozitními na bázi cementu, vápna a geopolymerních pojiv. A také s ostatními běžnými stavebními materiály jako je keramika, dřevo a kovy.

„Budou mít přístup k řadě přístrojů a vybavení, k nimž se běžně nedostanou. Ať již jde o soustavu lisů o maximální kapacitě 3000 kilonewtonů nebo multifunkční trhací stroj o kapacitě 50 kilonewtonů. Nové zkušenosti pak uplatní třeba na praxi nebo později při práci na stavbách jako materiáloví odborníci nebo ve výzkumných či zkušebních laboratořích,“ vysvětluje Jiří Šál.

Střední školu polytechnickou navštěvuje 644 žáků v pěti maturitních a osmi učebních oborech. Na VŠTE studuje přes 3000 posluchačů. Vedle programu Pozemní stavby jde o Strojírenství, Dopravu a logistiku, Podnikovou ekonomiku, Znalectví či Business analytik.

Menu