Modrá barva rozzářila naši školu

 

Možná se to nezdá, ale nejobdivovanější a nejvyhledávanější barvou zkraje dubna se na naší škole stala modrá. Oblékli si ji studenti i zaměstnanci, aby podpořili osvětovou akci Česko svítí modře, věnovanou lidem s autismem. Na společné „fotografování v modrém“ dorazilo několik desítek lidí, aby tak alespoň symbolicky pomohli bořit stereotypní smýšlení o lidech s tímto onemocněním. Během akce došlo i k předání dárkového poukazu na nákup elektroniky studentovi s poruchou autistického spektra.

„Modrá je barvou komunikace a sebevyjádření. To je jedna z oblastí, ve které mají lidé s autismem největší potíže. Schopnost porozumět jim a podpořit jejich rodiny je jednou z největších hodnot,“ vysvětluje Jana Hůlková z Informačně poradenského centra VŠTE, které už několik let systematicky pomáhá studentům se specifickými potřebami s jejich studiem. Zmírňuje důsledky znevýhodnění, nabízí poradenství a především široké spektrum služeb. V letošním akademickém roce jich je 17. Je mezi nimi i paralympijský vítěz, plavec Arnošt Petráček, studující obor Ekonomika podniku. Škola je bezbariérová s profesionálně vedeným odborným pracovištěm, které se této skupině vysokoškoláků individuálně věnuje. „Ráda je motivuji i na svém životním příběhu. Aby se nebáli studovat a měli k nám důvěru. To je klíčové. Zdravý člověk totiž uvažuje jinak,“ říká Jana Hůlková, která sama naší školu vystudovala a získala titul bakalář.

Den v modrém se po loňské premiéře organizovali podruhé a připomínat si ho budeme celý duben, po který Světový den zvýšení povědomí o autismu trvá. A modře ladění zaměstnanci a studenti ukázali, že mají srdce na svém místě.

„Osvěta a schopnost porozumět je velmi důležitá, abychom pochopili, že lidé, kteří právě nekomunikují, jak jsme zvyklí, přesto vnímají naše chování,“ dodává Radim Šesták, předseda Studentské unie, která se na organizaci „modrého dne“ rovněž podílela.

Autismus je jednou z nejzávažnějších poruch dětského mentálního vývoje. Jedná se o vrozenou poruchu některých mozkových funkcí. Důsledkem je, že takový člověk dobře nerozumí tomu, co vidí, slyší a prožívá a jeho život doprovázejí specifické vzorce chování. Duševní vývoj je narušen hlavně v oblasti komunikace, sociální interakce a představivosti.

Jana Hůlková vede Informačně poradenské centrum